Digesta 1998 |
ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ (INTERNET) ENA SUI GENERIS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Γιώργος Περγαμάλης
Απόφοιτος Νομικής Α. Π. Θ.
Για να αποθηκεύσετε το κείμενο σε μορφή pdf πατήστε εδώ
Αν ετυμολογικά ως πανεπιστήμιο ορίζεται η εστία ανάπτυξης και προώθησης όλων των επιστημών, τότε ως τι θα μπορούσαμε να ορίσουμε το «μέσο» που επιτρέπει την απόλυτη ελευθερία έκφρασης, την αμεσότερη και ταχύτερη δυνατή επικοινωνία και, κυρίως, τη δυνατότητα πρόσβασης σε αμέτρητες βιβλιοθήκες, σε πρακτικά σεμιναρίων, ειδησεογραφικά πρακτορεία, πανεπιστημιακά προγράμματα και ευρύτερα σε πηγές γνώσης κάθε είδους και έκτασης, ιδίως όταν η παρουσίασή της επιτυγχάνεται μέσω ήχου και εικόνας (πολυμέσα): το διαδίκτυο (Internet). Τα πλεονεκτήματά του έχουν ήδη εντοπιστεί από πολλούς οι οποίοι μετέχουν πια των δρώμενων του κυβερνοχώρου αλλά και όσοι καθημερινά μυούνται δεν είναι λίγοι. Προς αυτή την κατεύθυνση μας πείθουν οι διάφορες στατιστικές με θέμα την αύξηση των «netizens» (παραποίηση της λέξης citizens = πολίτες) κάθε χρόνο που τελευταία ανέρχεται και σε 75% στη χώρα μας για να μην αναφερθούμε στην Αμερική που, πρώτη στην ανάπτυξη τεχνολογίας αιχμής, η χρήση, η πρόσβαση και οι αγορές μέσω Internet είναι πλέον φυσιολογικότατη καθημερινότητα.
Υπ' αυτές τις συνθήκες ο κατ'εξοχήν ευαίσθητος στις εξελίξεις χώρος, η επιστήμη, δεν θα ήταν δυνατόν να αδρανήσει. Από τους πρωτοπόρους, λοιπόν, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης στράφηκε προς τον αυριανό κόσμο των παγκοσμίων ιστών (τεράστια δίκτυα με τρομακτικές δυνατότητες) με μια πολύ ικανοποιητική παρουσία (http://www.duth.gr). Μέρος της όλης προσπάθειας ανέλαβε και το Τμήμα της Νομικής στη Κομοτηνή το οποίο όντας το πρώτο νομικό τμήμα στην Ελλάδα με παρουσία στο Internet (http: // platon.ee.duth.gr/law) φιλοδοξεί να συμμετάσχει ενεργά στις αλλαγές του 21ου αιώνα.
Στην ιστοσελίδα της νομικής ο επισκέπτης (προερχόμενος από οπουδήποτε στον πλανήτη) μπορεί να μάθει ορισμένα στοιχεία για την ιστορία της σχολής, το ρόλο της φοιτητικής κοινότητας στη ζωή της πόλης και να δει μερικές φωτογραφίες από τις αίθουσες τελετών, τα κτίρια και τις νέες εγκαταστάσεις. Επιπλέον, έχει πρόσβαση σε αναλυτική κατάσταση του επιστημονικού και διδακτικού προσωπικού (ΕΔΠ) σε κάθε Τομέα χωριστά καθώς και τους αριθμούς τηλεφώνου και φαξ της κάθε γραμματείας αντίστοιχα. Αναλυτικά, ακόμα, βρίσκει το πρόγραμμα σπουδών (υποχρεωτικά μαθήματα και επιλογές με τις διδακτικές μονάδες του καθενός) όπως διδάσκονται ανά εξάμηνο. Παράλληλα, λειτουργώντας η ιστοσελίδα (web page) ως πρότυπος πίνακας ανακοινώσεων, δίνει την δυνατότητα στον επισκέπτη να ενημερωθεί για κάθε σεμινάριο, ομιλία, έκθεση, συνέδριο που οργανώνεται στη σχολή ή με τη συνεργασία κάποιου Τομέα μαθαίνοντας στοιχεία σχετικά με το πρόγραμμα της εκδήλωσης, τους ομιλητές, τις αντίστοιχες ημερομηνίες, ώρες και γενικά κάθε πληροφορία που θα θελήσει να δώσει ο Τομέας που το οργανώνει (λχ τις περιόδους εγγραφών και. εξετάσεων θα ανακοινώνονται και οι βαθμοί των μαθημάτων όπως και οι προθεσμίες εγγραφής κλπ., ώστε και οι φοιτητές να μπορούν να ενημερώνονται άμεσα και υπεύθυνα). Τέλος, δίνεται η δυνατότητα να επικοινωνήσει κανείς μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) με τον υπεύθυνο της ιστοσελίδας ζητώντας πληροφορίες για ζητήματα που αφορούν το ελληνικό δίκαιο ή καθαρά φοιτητικά θέματα.
Στα άμεσα σχέδια συμπεριλαμβάνεται η παροχή διευθύνσεων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε όσους καθηγητές επιθυμούν, ώστε να μπορεί ο φοιτητής να έρχεται σε προσωπική επικοινωνία μαζί τους, γεγονός που οπωσδήποτε στοιχειοθετεί νέα εποχή στις σχέσεις διδάσκοντος - διδασκομένου. Επιπλέον, συζητείται και το ενδεχόμενο δημιουργίας μιας λίστας on-line συζητήσεων για θέματα επιστημονικά ή και φοιτητικά με συμμετέχοντες σ' αυτές άτομα κάθε εθνικότητας και από κάθε μέρος του κόσμου, ένα ηλεκτρονικό «πηγαδάκι», δηλαδή, στο οποίο ο καθένας μπορεί να ζητά βοήθεια ή πληροφορίες για εργασίες από ξένους συμφοιτητές μας, να συζητά και, ευρύτερα, να μαθαίνει διάφορα που τον ενδιαφέρουν και κείνται έξω από τα στενά όρια της Ελλάδας και της Κομοτηνής. Ακόμη, πρόκειται να συμπεριληφθεί στην ηλεκτρονική παρουσία της Σχολής και ειδική μνεία για τη βιβλιοθήκη και τη λειτουργία της (ωράρια κλπ) καθώς και δυνατότητα επικοινωνίας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με τους / τις βιβλιοθηκονόμους.
Τέλος, θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι το διαδίκτυο δεν είναι πλέον κάτι το μακρινό που ανήκει μόνο στους χώρους της επιστημονικής φαντασίας. Κάπως έτσι άλλωστε δεν ξεκίνησε και το τηλέφωνο, η τηλεόραση, το φαξ, το κινητό τηλέφωνο; Πάντα το κοινό - υπό της ευρεία έννοια του όρου - αντιμετώπισε με απορία και επιφυλακτικότητα τις νέες συσκευές θεωρώντας ότι δεν το αφορούν ούτε του χρειάζονται. Υπάρχει κίνδυνος την ίδια πορεία να ακολουθήσει και ο κάθε φοιτητής που ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχει έρθει σε επαφή με αυτό το χώρο. Ο κόσμος των υπολογιστών, όμως, και των δικτύων είναι όχι μόνο χρήσιμος αλλά, σήμερα πλέον, και διασκεδαστικός με όλες τις δυνατότητες, εικόνας και ήχου (πολυμέσα) που το συνοδεύουν. Αξίζει, συνεπώς, τη ματιά μας και μια προσπάθεια προσέγγισης, ιδιαίτερα εμάς των σημερινών φοιτητών που θα ζήσουμε στο ζενίθ της νέας εποχής, που ξεκίνησε ήδη το Τμήμα Νομικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.